Konteyner Taşımacılığı

Taşıma esnasında içi doldurulan konteynerlar ile yapılan taşımacılık faaliyetine konteyner taşımacılığı adı verilir. Konteynerlar standart ölçülerde üretilir. Bu yüzden konteynerda alandan maksimum verim alınır.

Konteyner Taşımacılığı Geçmişi

Dünya ticaretinde 20.yy’da kullanılmaya başlanan konteynerlar özellikle 1960’lı yıllarda aktif olarak lojistik sektöründe yer almıştır. Bu da lojistik sektöründe ve denizcilik endüstrisinde önemli bir adım olarak kabul edilir. İlk konteyner gemisi “Ideal X” olarak 1956 yılında kayıtlara geçmiştir. Konteyner taşımacılığının babası olarak kabul edilen Malcom McLean, kargo parçalarının tek tek işlenmesi ihtiyacını ortadan kaldırmış ve yük taşımacılığında yeni bir dönem başlatmıştır. Nisan 1957’de de Gateway City gemisi ticari hat olarakNew York, Florida ve Texas arasında hizmet vermiştir.

Konteynerların açılma ya da hasar görme ihtimali düşük olduğu için en güvenli taşımacılık yöntemidir. Konteyner taşımacılığında uçak, kara yolu araçları, gemiler ya da trenler kullanılır. Aralarında en sık kullanılan yöntem deniz yolu taşımacılığıdır. Dünya ticaretinde deniz yoluyla konteyner taşımacılığı %80; Türkiye’de ise %90’dır.

Konteyner Taşımacılığının Avantajları

·       Gemiye tek seferde daha fazla navlun yüklenmesini sağlar.

·       Konteyner taşımacılığı diğer taşımacılık türlerine göre daha hesaplıdır. Daha fazla yük daha uygun ücretlerde taşınabilir.

·       Konteynerlar dayanıklı ve uzun ömürlüdür. Bu yüzden içindeki navlunlar kolay hasar görmez. Uzun süren yolculuklarda havayla temas etmeyen navlun böylece bozulmaz ve yükün dışarıdan darbe alması durumunda zarar oluşmaz.

·       Konteynerlar tekrar tekrar açılmadan tek işlemde taşınabilir.

·       Konteyner taşımacılığı zamandan tasarruf sağlar. Gemiler limanda daha az bekler, doldurma ve boşaltma işlemleri daha az sürede gerçekleşir. Zamandan sağlanan tasarruf maliyete de olumlu etki eder.

·       Taşımaya uygun olan her yük konteynerlar ile her yere taşınabilir. Aynı şirkete ait farklı türden yükler tek konteyner içinde taşınabilir.

Konteyner Taşımacılığında Ücretlendirme Sistemi

FCL ve LCL olarak ayrılan konteynerlarda ücretlendirme de farklılık gösterir. FCL’de konteyner başına fiyatlandırma yapılır. LCL’de ise ücretlendirme metreküp başına hesaplanır.

Leave a Reply

en_GBEN